Brålands Gård, Munkedal:

Etter litt prat med Simen «laxtrynet» i 2017 nevnte han noe om et fiske lodge prosjekt i Sverige. Det ble egentlig med praten der og da, men i tidlig april 2018 satt vi der i bilen på vei til Brålands Gård for litt sjøørret fiske. Brålands Gård drives av Per og Fina, de ønsker å tilby overnatting i «leiligheten», «stugan» eller i «huset». Plasseringen er sentralt i Munkedal med gangavstand til Örekil og laksefisk, eller en liten kjøretur til sjøørret muligheter som strekker seg fra Saltkellän til Lysekil. «stugan» er det som best kan beskrives som en campinghytte med soveplass til 2, «huset» byr på de samme fasilitetene som man har hjemme og «leiligheten» som vi hadde for anledningen har bad, kjøkken og sengeplass til 5-7 stykker. Alt avhengig av hvor gode venner man egentlig er. Per jobber i kyst bevakningen og har god kontroll på hva som foregår i fjordene rundtom Munkedal og godt kjent. Som alltid så gir ikke vi ut noen plasser, men er man på Brålands Gård og lurer på hvor man skal starte så får man garantert noen stall-tips av Per.

På vestkysten er det gjort noen tiltak for å bevare sjøørreten, dette er blant annet fredning på fiske fra høst 30 september til vår 1 april, garn forbud i enkelte områder/fjorder og maks 2 fisk per fisker per dag med et minstemål på 45cm. Det er sikkert frustrerende for noen når fiskesuget er som verst i vintermånedene, men etter vår oppfatning har fisken muligheten for å vokse og gyte i fred. Man reduserer også presse på fisken i gyteperioden og når de ser ut som slips.

For innledningen kom jeg(Nicholas) og Simen ned torsdag ettermiddag. Leiligheten stod klar og etter en liten tur innom systembolaget og matbutikken var vi på plass. Per hadde lagt frem kart og tips, samt oppdateringer på hvor vi burde starte. Stian hadde litt ekstra jobb, men valgt å komme natt til fredag og var på plass klar til fiske fredag morgen. Han skulle med andre ord ikke gå glipp av noe. Vi startet fredagen med å se oss litt rundt og gjøre oss kjent på flere plasser, det ble riktignok litt kjøring og ikke så mye fiske i starten. Rundt 12 dukket vi opp i en frekk sydvent bukt, vi gikk ut på en liten brygge for å se på biotop og vannfarge. I en bisetning sa Simen at det er ikke helt dumt å ta et kast fra brygga idet han gikk mot bilen igjen. Jeg hadde stanga i hånda og i det jeg dro line av snella så jeg en fisk i vannskorpen. Jeg kastet i vaket og «schmack» så satt den, det ble brått litt mer lystig stemning og mens jeg prøvde å finne ut hvordan jeg skulle få den i land forsvant den like fort som den tok. Jeg la ut flu på ny for å få kontroll på linen som å litt over alt og «schmack» der satt det en til. Mens jeg fomla den inn i håven tok de andre gutta plass på brygga og fikk hver sin på kun få kast. Det var liten tvil om at det var mye fisk i området. Jeg vadet ut og fisket meg vider inni bukten mens Stian og Simen stod og håvet fisk ved brygga. Vi ble i området frem til det døde litt ut, stakk og tok en pizza før vi kom tilbake for å fiske oss inn i hildringstimen. Når vi kom tilbake lå fjorden flatt, den lille fargen på vannet var der fortsatt og vi håpet på litt overflate action. Vi blaserte oss ut og startet kastingen og fikk noen fisk. Etter kort tid tok jeg flua i hånda og stod klar, det var vak og jaging over alt så det ble slik at man ventet på et vak fra støtte fisk. Litt surrealistisk etter en kald vinter med lite vinterfiske å stå i sjøen og kaste på vak og jaging, men det var helt sjukt artig. Mørket kom og vi pakket sammen, vi gjorde opp regning i bilen på vei til «leiligheten» kom vi frem til rundt 40 fisk landet og sikkert 20 som hadde falt av. Heller tilfredstillende første dag på en ny plass. Vi kom frem til leiligheten, disket opp med taco og en liten Singleton whiskey, og en liten øl, og et par glass vin…Ehhh ja, det ble litt bluss på lampa og juging langt etter legge tid.

Vi stod opp lørdag og merkelig nok dro vi tilbake til der vi avsluttet, plassen var full av folk. Flere som hadde sett oss fra noen hytter på fredagen hadde tatt plassene våre og ringt noen venner som hadde ringt noen venner. Heldigvis hadde vi sett oss rundt dagen før og hadde en plan B. Vi dro til en n sydvendt bukt og fisket den grundig av. Alle var borti en fisk men kun Simen fikk sin i håven. Det opplevdes som tregere fiske jevnt over. Dagen gikk til å finne og forske på andre plasser men fredagens fiske levde vi alle lenge på. Vi var innom god plassen flere ganger ila dagen, men fult var det helt frem til mørket kom. Vi fikk noen drag i de mørke timer, men det skjedde lite. Fredagen hadde gitt knall sol og litt farge på vannet. Lørdagen var vannet krystallklart og solen uteble, så ikke sikkert det fikk fart i byttedyrene. Igjen, bluss på lampa og juging på hytta før en litt senere start på søndagen. Skuldrene var forøvrig senket og humøret var på topp etter fredagens sinnsyke opplevelse. Vi dro til godplassen men nå var det dødt der, erfaringen fra lørdag var at hvis en fjord virket død kunne det være en tanke å bytte fjord. De ligge tross alt ikke langt fra hverandre og man kommer langt på 30min bak rattet. Vi endte uansett med å dra «hjemover» med noen planlagte stopp rundt Strømstad. Igjen det å se seg om etter nye plasser så man har flere kort på hånda når man vil på tur.

Vi kom oss hjem til slutt og søndagen ble som lørdagen med en følgefisk her og der men ikke det helt store. Vi oppsummerer turen med fredagens opplevelse, noen ganger treffer man rett sted til rett tid. Av all fisken vi fikk i gullman fjordsystemet så var de i særdeles godt hold. Ikke en besso/utgytt fisk av alle vi var borti. Ingen blanke slips, så fredagen går ned i boka som en ganske sinnssyk dag. En ting er helt sikkert, vi skal tilbake til Brålands Gård og forske mere etter sjøørreten der nede. Simen stikker snart ned igjen med et følge som skal teste ut Örekil og laksen der.

Anbefaler på det sterkeste å ta turen ned til Per og Fina, vi brukte litt over 2 timer fra Oslo og hjelpen vi fikk med å finne plasser var ganske så unik. For de som er interessert i sjekke det ut:

info@bralandsgard.com eller ring +46(0)734 10 36 10.

av fluer så var det CDC reker, lopper og Jiggy som var tingen for oss. Er nok ikke dumt å ha en børstemark, tobis, kutting i boksen heller…