Casting on shadows..

Vi starter med oppsummeringen først på denne tenker jeg, altså det er ikke så sykt mye å fortelle på fiske fronten så vi kan like greit få det unnagjort med engang. Vær utsiktene så ikke helt optimale ut, og etterhvert som uken dro igang ble de heller ikke noe bedre. Før vi kom hadde det vært 4 uker med mye vind og kaldfronter som selvfølgelig er negativt for fiske. Dette hadde ført til at sesongstarten hadde vært meget treg, men guiden håpet at det skulle dra igang når vi kom og det hadde det trolig gjort om været ikke hadde dratt seg til.

Dag 2 fikk Runar en fin Tarpon på ca 40kg til å ta flua, det resulterte i en innledende brøytebevegelse i overflata før fisken dro en 100-175m backing rett av spolen og hoppet det som virket som 2meter over vannskorpen. Denne manøveren fikk uansett flua til å løsne og det var det når det kom til stor Tarpon. Senere på dagen landet Runar en mindre Tarpon og det ble faktisk turen sin eneste fisk.

Runar og guiden anslo at vi så til sammen 50% av normalen på fisk de dagene vi så fisk, og vi hadde 2 dager der vi ikke så noe nevneverdig. Av 7 planlagte fiskedager ble det kun fisket 5,5 dager da været stoppet de siste 1,5 dagene. Dag 3 snudde vinden til vest og guiden sukket tungt i det han sa de demotiverende ordene «poison wind». Vestavinden har en negativ effekt på fisket og begrenser antal steder man kan fiske. Jeg har ikke noe tall på hvor mange situasjoner vi hadde som kunne resultert i fisk, men stort mer en 25 tror jeg ikke det var. Vi hadde begge flere fisk som fulgte flua inn mot båten, men snudde da de så båten. Jeg hadde noen lugg i flua av en stim med noen mindre Tarpon den ene dagen, som kanskje kunne blitt noe men jeg løftet uansett stangtuppen og ødela den situasjonen.

Jeg henger uansett ikke med nebbet etter 10 dager uten fisk på Islamorada. Satan så mye jeg har lært og så sinnsykt fort dagene har gått. Jeg hadde noen målsetninger, forventninger og drømmer før jeg dro, men rik av erfaring så er jeg relativt lugn når det kommer på forventninger og virkelighet. Målsettingen min for turen var å klare å presentere flua rett og få en Tarpon til å følge flua, forventingen min var jeg skulle få til det ila uka og drømmen var at fisken skulle ta flua. Målsettingen nådde jeg første dagen og gjentok den et par ganger ila uka. Kastene mine var stortsett innafor, med et forbedringspotensiale på å lese situasjonene og strippe flua riktig for å trigge at den skulle ta. Drømmen står og målsettingen for 2018 er å lande en Tarpon.

Dette var min første tur på tropisk fiske og det var mye nytt for min del, og der gjorde jeg kanskje en av feilene. Jeg ble kanskje litt passiv og avventet føringer fra guiden fremfor å gjøre det jeg trodde var rett og eller hadde lest i forkant. Vi har alle sett etter fisk før, men i retrospekt så har jeg stortsett sett etter tegn på fisk og ikke sett etter fisk. I elva ser man på vannet etter ringer/insekter og på sjøen har jeg sett etter overflate aktivitet som jaging og vak der også. Det gikk opp for meg ganske fort at jeg gjør noe feil når guiden og Runar så fisk lenge før meg. Etter å ha sett litt og jobbet med å spotte fisk i bevegelse fikk jeg en «åpenbaring». Slutt å se på vannet men i vannet, jeg endret fokusområdet mitt fra overflaten til å forsøke å se bunnen. Når været tillot å se bunnen så la jeg merke til at jeg spottet bevegelse mye bedre, og etterhvert klare jeg å se fisken på god avstand. I starten så jeg ned i vannet rundt båten på maks 15-20 meter, men alt der var jeg på etterskudd om noe skulle dukke opp. fokuset og blikket begynte og jobbe så langt unna som mulig og når været var bra og vi hadde lys kunne vi se stimer med fisk 150-200 meter unna. Man fikk brått litt bedre tid og kunne lese situasjonen bedre før man kastet.

Det å stå på et kastedekk med en #11 enhåndsstang gikk også mye lettere en jeg hadde trodd. Jeg var ikke sikker på hva jeg kunne forvente der, men det føltes helt naturlig fra første stund. Etter mye tid i pontong og i sjøen har backhandkasting med høyre hånd over venstre skulder blitt brukt mye. Det kom godt med og skal man på en slik tur bør man kaste like godt med forhand og backhand da det var ca 50/50 på de kastene.

Man kan helt sikkert leie en båt og farte rundt selv på slike turer, jeg anbefaler derimot heller å finne en guide. Guiden vi hadde har Runar fisket med i 11år og hans kunnskap om stedene vi fisket, hvor vi skulle være på hvilket tidevann/strøm osv gjorde at vi fikk maks ut av dagene. Det er ganske mange år med erfaring og fersk kunnskap om hvor ting skjer, hvilken flua som funker osv som gjør at man får maks ut av tiden man er der. Dette er folk som er på vannet 240 dager+ på vannet og spotter etter fisk, noe de er helt rå på.

En annen bekymring jeg hadde var at det fisket jeg har tilgang på hjemme skulle miste litt av piffen, men her tror jeg det avhenger av person og omstillingsevne. I hodet mitt så er det så lang fra fluefiske etter sjøørret og havabbor at det kan ikke sammenlignes. Det er ikke en elv med vakende fisk og de tingene er unike og har sin helt egen sjarm. Kanskje ting hadd vært annerledes om jeg faktisk hadde fått en Tarpon, men jeg har alt logget noen timer med tørrfluestanga etter jeg kom hjem, og en sjøørret tur er alt på papiret. Fiske interessen er rett og slett for stor, samt at det er så forskjellig. Men en ting skal sies, pulsøkningen og adrenalinet jeg kjente da jeg så 2m med skygge følge flua mi var helt unikt og skal oppleves igjen. Men på en annen side, den sjelefreden jeg føler i pontongen med morgen kaffen i det sola titter over horisonten har også sin helt egen magi.

Oppsummert så styrer vi aldri været og min erfaring er at store forventninger fører til store skuffelser. Turen ble kanskje ikke helt som ønsket med tanke på fangst, men det ble en helt unik opplevelse med mye ny erfaring/kunnskap. Selskapet man er i er like viktig på en slik tur, og det har vært helt fenomenalt som vanlig med en positiv innstilling selv om ting tidvis så mørkt ut.

Nå er det kilometer med horngjel som venter i jakt på bassen, samt ørretjakt i sjø, elv og vann som er i fokus.

Skulle det være noen spørsmål om utstyr, bo, fortommer, fluer eller andre ting med turen så er det bare å spørre!