Redington BEHEMOTH.

BEHEMOTH er en skapning som beskrives i deg gamle testamentet som et fryktinngytende og uovervinnelig vesen. Lever denne snella opp til navnet sitt?

Det som gjorde at jeg gikk for en BEHEMOTH var utseende. Jeg synes den så tøff ut og det er faktisk litt viktig for meg, prisen så jeg faktisk ikke på umiddelbart men forventet at det var på rundt 2300 +/-. Den koster faktisk bare 1295 for #5-6 og #7-8, 1495 for #9-10 og 1695 for #11-12 noe som kom som en positiv overraskelse, men det gikk også en liten varsellampe i sikringsskapet. Det som gjør den så billig er at det er en støpe snelle. Man har i prinsippet to typer sneller, støpe sneller og sneller som er maskinert ut av et stykke aluminium. Det er mye billigere å støpe, men ved at metallet er smeltet før det helles i en form gjør at det ikke blir like «kompakt» og sterkt som maskinerte sneller. Varsellampa gikk da selvfølgelig ut på materialvalget, og en automagisk forventning til at den kanskje var litt skjør.

Det som derimot var et motargument var design/konstruksjonen. Utformingen på snellen med eikene som er overlappende gjør at den også har mye støtte/forsterkning i selve spolen. Måten spolen er koblet på bremsen ser også meget solid ut, mange punkter som overlapper godt med senter av spolen. Disse faktorene gjorde at jeg valgt å gi snella en sjanse.

Redington på sin side fremhever bremsesystemet som det unike og grunnen til å velge en BEHEMOTH. Hva forventer jeg av et bremsesystem? Jeg forventer at en brems er jevn, slik at trykket jeg har på fortommen er konstant og ikke «lugger», resten gjør jeg ved å bruke fingeren til å legge press på spolen. Redington reklamerer at bremsekraften er på 14kg, og uten å ha målt så kjøper jeg det glatt. Bremsen er smooth og jevn samme hvor mye jeg har strammet til. Det eneste man kan utsette på denne bremsen er at det ikke er et lukket system, men har en beskyttende kappe. Det vil i praksis si at det potensielt kan komme sand/smuss/vann inn i bremsesystemet. Det krever at man må skylle snella i ferskvann etter bruk, men det er noe jeg gjør med alle mine sneller uansett system. For å se om det hadde noe å si så lot jeg være å skylle, og det tok vel 5-8 uker med aktivt bruk før jeg hørte en ulyd i snella. Ulyden var derimot knuste blåskjell som lå mellom spolen og snelle-rammen, og hadde ikke noe med bremsen å gjøre. Det tok 5-8 nye uker før det derimot var noe rusk i bremsen som viste seg å være salt. Etter bremseknotten var skrudd av, det var skylt med vann og smurt med litt fett, så var alt som det skulle igjen. Med andre ord, kappen som sitter over bremsen fungerer og litt omsorg med jevne mellomrom kommer man langt med.

Jeg har en #7-8 som har vært på stanga ved alle turene i saltvann fra mai 2016 til desember 2016. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye fisk den har vært med på men, 70-80 havabbor, 20-30 makrell, 15-20 ørret og 1-2 kilometer med horngjel er nok ikke å overdrive. MYE av dette har aldri kommet seg på snella, men blitt kjørt med line i hånda. Jeg føler bremsen har kommet til sin rett på de største havabborene, en annen ørret og 1 makrell på 1,2 kg som må ha lidd av noen mentale forstyrrelser.

Man kan se snella under litt praktisk fiske i teaseren i «en sjøens helt» artikkelen:

En sjøens helt…

Uansett, snella har fått har medfart, vært med på mage turer under alle forhold og fortsatt ikke skuffet. Den plukker opp mye line fort og jevnt, har en brems som ikke står tilbake for noen av de medium dyre maskinerte snellene jeg har. Dette er simpelthen et kupp av en snelle til den prisen og verdt hver eneste krone. Ettersom jeg også fisker litt tørt, så hadde jeg ikke hatt noe imot å slenge en #5-6 på tørrfluestang, og sett opp mot Lamson liquid som en konkurrent i samme prisklasse så hadde jeg ikke vært i tvil, BEHEMTOH!

På #9-10 snella har jeg 300M gelspunn 30 pund backing, 30M compline og en #10 flyteklump som jeg ikke husker lengden på men det er nok plass grunnet den dype V-formen som kommer mellom eikene i spola. #7-8 snella har jeg på 200M 30pund backing og en Rio Outbound #6 line, men fortsatt plass til mer om det skulle være behov.

Så hva har jeg å utsette på BEHEMOTH snella?

Jeg har faktisk bare 1 ting jeg irritert meg over med snella og det er at det er gummiert på sveive-håndtaket. Hender, ikke ofte, men det hender nok til at jeg har lagt merke til det. Lina har en lei tendens til å komme borti sveiva, og fordi det er gummiert så henger den seg opp/klebrer fast. Det opplever jeg ikke med andre sneller så ofte som på BEHEMOTH snella, men det er på ingen måte verdens undergang.

Oppsummert så mener jeg oppriktig at dette er et kupp av en snelle som lever opp til navnet sitt. Hadde jeg vært på utkikk etter ny snelle, så hadde jeg absolutt vurdert en BEHEMOTH. Ser jeg BEHEMOTHEN(billig støp) opp imot en SAGE 4260(medium dyr maskinert) så er det kun vekt og design som jeg opplever som hoved forskjellen men på den praktiske bruken har BEHEMOTHEN like mye å stille opp med. Drar jeg på tur så liker jeg å ha med 2 liner, det er stortsett en intermediat og en flyt synk 3. Da skader det ikke at en ekstra spole ligger på ca 750 kr. Odd Arild og Martin har også brukt snella mye i sommer med samme erfaring/opplevelse av den. «Et beist som tåler juling»- var vell første ordene som kom da jeg spurte de.

-Nicholas