Sjøørretfiske på Hurum.

På onsdag kveld tikka det inn ei melding fra Kim Nymoen, som lurte på åssen Fiske hadde vært her I mine trakter I det siste. Jeg svarte som det var, at det ikke hadde vært det helt store for min del, men at det blir fanga endel fisk på hurum om dagen.. I neste melding kom spørsmålet om jeg hadde tenkt meg ut, så da var det bare og legge inn søknad om fri som igjen ble innvilget.

Fredag kveld blei utstyret klargjort og lagt klart for tidlig avreise lørdag morgen. Litt ekstra spenning knitter seg til den nye kjeppen, som er den andre jeg monterer/setter sammen selv, en Cts Afinity X 9″ #6.

Kim star på døra som avtalt ca 1915, og vi turer utover mens sola så vidt har begynt og lyse opp tilværelsen. Forholdene som møter oss når vi endelig ankommer første spot etter rundt 45min gange er mildt sagt magiske og minner ikke mye og en desemberdag, men heller en tidlig vår dag med mild deilig teperatur og sola som varmer godt på kroppen.

Sjøørretfiske på Hurum. Sjøørretfiske på Hurum.

Vi rigger stenger og får I oss et par kaffekopper mens vi orienterer oss litt før vi fordeler oss og starter med og fiske av noen små grunne strender jeg har sett meg ut på forhånd. Begge 2 starter med reke og lang fortom ettersom vannet er glassklart og overflata er som speil! Det tar ikke mange kastene før kim har kroka den første bare noen meter fra stranda bak en liten stein.

Som dere ser på bildet så starter vi og kaste fra land så vi ikke skal skremme noen fisk, og rundt steinen foran Kim er det kanskje 60-70 cm dypt, så fisken går utvilsom nære land nå…

Etter og ha søkt av 2 strender flytter vi oss litt bortover, og jeg hører Kim rope at han ser en fisk som forsyner seg I overflata. Han kaster på den men uten kontakt, så han ber meg gjøre et forsøk I det vi ser den oppe igjen. I mellomtiden har jeg bytta til en hvit clouser som jeg leverer rett ved siden av vaket, og jeg setter høy fart på flua med en gang. halvveis inn kjenner jeg den lugger godt I clousern men ingenting mer. jeg legger et nytt kast I same retning og øker farten enda mer og det lugger igjen, men heller ikke nå vil den sitte. jeg holder tempo oppe på flua, og bare 2-3 meter fra land smeller den på for tredje gang, og endelig kjenner jeg den sitter. Et par bilder og den svømmer fint hjem igjen.

received_961171637296639

Etter en kjapp kaffekopp tar vi noen kast I same området, og plutselig spenner det seg godt I stanga til Kim og vi ser en finfin spole bryte overflata. Fisken gir fra seg en meget god kamp før den til slutt landes fint. Desverre var denne endel slankere enn hva vi ville tro utifra fighten den ga, men sånn er det litt nå på denne tiden. Et par bilder så hoppet den tilbake for egen maskin..

DSC_0381 DSC_0382 DSC_0384 DSC_0385

Det dør sakte ut, og den lille aktiviteten vi har sett uteblir helt så vi bestemmer oss for og tusle tilbake til bilen og bruke de siste timene på en plass litt lengre vest på sydspissen av hurum. Naturen på hurum er mektig og røff, og kyststien går I mye ulendt terreng så mann får fort en fin tempratur I vadeutstyr 🙂

received_961171783963291 received_961171817296621 received_961172057296597 DSC_0390

Vel fremme ved ny plass  går vi rett ut på et lite skjær mann kaster paralelt marbakken som pleier og holde fisk. Vi ser endel aktivitet igjen og Kim  har følgefisk med en gang. Noen kast seinere så sitter den igjen for meg.

received_961172063963263 received_961172200629916

Etter denne så verken ser eller kjenner vi noe mer, så vi fisker oss videre. Klokka har nå passer 1430, så jeg sier til kim at vi skal fiske av en liten spot som nesten har levert fisk hver gang jeg har vært her før det blir mørkt. Vi tar oss en liten pause mens vi speider over plassen I håp om og se I overflata, men ikke noe viser seg så vi deler oss og fisker av plassen fra begge sider. Mange kast blir  tatt, og håpet forsvinner I takt med sola når det pluselig hugger til I det flua treffer vannet.. Jeg kjenner med en gang at det er fin fisk etter en dag med bare små for min del så langt! Fisken gir en god fight og vil ikke gi seg, men kroken sitter godt og den må til slutt bli med inn!

received_961172280629908 received_961172453963224 received_961172473963222 received_961172513963218 DSC_0394

Dagens største er landet og jeg kan ikke annet en og smile når en FLOTT dag I rundt 3-4 plussgrader og strålende sol går mot slutten.. Resultatet blei 3 fisk på Kim og 4 på meg, tatt på 6 forkjellige fluer  fra 300g til 1,3kg.Med andre ord så tok de det de fikk server, men jobben lå I og finne de!! Fisken på bildet blei med hjem til middag, og utifra mageinnholdet så kan mannstore fluer 🙂

Takk for tur og hyggelig selskap Kim!

Dagens utvalgte fluer hvor de 3 I front ga meg fisk.